Skift Global Forum 2020: oι μεγάλοι παίκτες του τουρισμού «σκιαγραφούν» το μέλλον του
Photo Credits: Shutterstock

Skift Global Forum 2020: oι μεγάλοι παίκτες του τουρισμού «σκιαγραφούν» το μέλλον του

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Μία ρεαλιστική παρουσίαση για το παρόν και μία συγκρατημένη πρόβλεψη για το μέλλον του τουριστικού κλάδου πραγματοποίησαν τα στελέχη των μεγαλύτερων εταιρειών του τουριστικού κλάδου στο φετινό Skift Global Forum με θέμα «Η δεκαετία που έρχεται: προστατεύοντας το μέλλον του τουρισμού».

Από τον διευθύνων σύμβουλο της Delta Air Lines, Εντ Μπάστιαν μέχρι τη βραβευμένη με Πούλιτζερ συγγραφέα Λόρι Γκάρετ, όλοι οι ομιλητές των πρώτων δύο ημερών του συνεδρίου, το οποίο γίνεται ψηφιακά για πρώτη χρονιά, περιέγραψαν τη δύσκολη κατάσταση που βιώνει ο κλάδος, εκφράζοντας παράλληλα την αισιοδοξία τους για το μέλλον του.

CEO της Delta: σε δύο χρόνια θα έχουμε επιστρέψει

Ο CEO της Delta Air Lines, Εντ Μπάστιαν, αναμένει ότι ο δρόμος της επιστροφής για την Delta θα διαρκέσει δύο χρόνια και ότι θα χρειαστεί η εταιρεία να αναπληρώσει τις ζημιές από τα επαγγελματικά ταξίδια με άλλες πηγές.

«Δεν πιστεύω ότι θα είναι πενταετές το ταξίδι», τόνισε ο Μπάστιαν, μιλώντας με τον αρχισυντάκτη του Airline Weekly Μαντού Ουνίκρισάν και τον αναλυτή Τζέι Σάμπατ. «Πιστεύω ότι ένα κομμάτι των επαγγελματικών ταξιδιών θα χαθεί για πάντα λόγω των εφαρμογών που έχουμε μάθει όλοι να χρησιμοποιούμε».

Εντ Μπάστιαν
Ο CEO της Delta Air Lines, Εντ Μπάστιαν.

Όπως και πολλές ακόμη αεροπορικές η Delta συρρικνώθηκε μέσα στην πανδημία, αποσύροντας πολλά αεροσκάφη από τον στόλο της, προχωρώντας σε πολλές αναλύσεις και ελαχιστοποιώντας τις πτήσεις της. Η Delta συνεχίζει να εξυπηρετεί τις μισές περίπου πτήσεις από όσες είχε προγραμματίσει αρχικά, σύμφωνα με τον Μπάστιαν, με την πληρότητα να φτάνει στο 30% με 35% των φυσιολογικών επιπέδων. Η ζήτηση για διεθνείς πτήσεις είναι σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα, επειδή πολλές χώρες έχουν κλείσει τα σύνορα τους στους Αμερικανούς πολίτες.

Αυτό ίσως είναι το νέο status quo για το προσεχές μέλλον, επισημαίνει ο Μπάστιαν, προειδοποιώντας ότι οι αεροπορικές ίσως χρειαστεί να περιορίσουν εκ νέου τις πτήσεις τους, αν η αμερικανική κυβέρνηση δεν επεκτείνει τα πακέτα στήριξης της μετά την 1η Οκτωβρίου. Ο Μπαστιάν υποστηρίζει ότι απαιτείται μεγαλύτερη κρατική στήριξη.

Μακροπρόθεσμα, η αεροπορική βιομηχανία θα τα καταφέρει. Την τελευταία δεκαετία οι καταναλωτές έχουν δείξει μία ακόρεστη επιθυμία για ταξίδια. Για να την εξυπηρετήσουν οι αεροπορικές εταιρείες έχουν προσθέσει πολλά αεροσκάφη στους στόλους και αρκετά νέα δρομολόγια. Ο Μπαστιάν πιστεύει ότι αυτοί οι καταναλωτές θα επιστρέψουν όταν πειστούν ότι είναι ασφαλές.

«Όταν σου παίρνουν κάτι, τότε πιστεύω ότι εκτιμάς αυτό που είχες», δήλωσε.

Τι θα γίνει με τα επαγγελματικά ταξίδια;

Οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες κατάφεραν να αυξήσουν τα κέρδη τους την τελευταία δεκαετία με δύο τρόπους. Πρώτον, μέσω των «ταξιδιών αναψυχής», τα οποία οι επιβάτες ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν ακριβότερα στις υψηλές σεζόν. Δεύτερον, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των επαγγελματιών, οι οποίοι πλήρωναν την «άνεσή» τους ακριβά.

Νωρίτερα μέσα στο μήνα, ο διευθυντής εσόδων της American Airlines Βασού Ράτζα ενημέρωσε τους επενδυτές της εταιρείας ότι τα επαγγελματικά ταξίδια είναι σχεδόν ανύπαρκτα φέτος, σημειώνοντας μείωση 95% σε σχέση με πέρυσι. Ο Μπάστιαν, ωστόσο έδωσε μία πιο αισιόδοξη εικόνα, μιλώντας στο συνέδριο.

«Αρχίζουμε να βλέπουμε τα επαγγελματικά ταξίδια να επιστρέφουν», τόνισε. Το 80% των εργαζομένων μίας μεγάλης εταιρείας που χρησιμοποιούμε ως σημείο αναφοράς, ταξιδεύει κανονικά, πρόσθεσε.

Ο Μπάστιαν δεν γνωρίζει πότε (και αν) τα επαγγελματικά ταξίδια θα επιστρέψουν στα επίπεδα προ-Covid. Είναι, ωστόσο, πεπεισμένος ότι θα εξαρτηθεί από την αντίδραση των κρατών στον περιορισμό του ιού.

«Αυτό βασίζεται στην επιστήμη», τόνισε. «Βασίζεται στην ικανότητα μας ως κοινωνία και ως κόσμος να περιορίσουμε τον ιό. Οσο καλύτερη δουλειά κάνουμε, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα για τους ανθρώπους να επαναφέρουν μερικές από τις συνήθειές τους στην καθημερινότητα τους, όπως τα ταξίδια».

Αεροπλάνο της Delta Airlines πετάει πάνω από τον Αγιο Μαρτίνο.
Αεροπλάνο της Delta Airlines πετάει πάνω από τον Αγιο Μαρτίνο. © Shutterstock

Ανάγκη για εξάλειψη των ανισοτήτων

Ο Μπάστιαν μίλησε επίσης και για τo κίνημα του Black Lives Matter. Οι ανισότητες καταστρέφουν την αμερικανική κοινωνία για αιώνες, υπογράμμισε. Η κυβέρνηση δυσκολεύεται με τον έντονο διχασμό της αμερικανικής κοινωνίας. «Οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να ενώσουν».

Σχεδόν το 40% των υπαλλήλων της Delta και το 18% των διοικητικών υπαλλήλων ανήκουν σε μειονότητες, εκ των οποίων το 50% είναι μαύροι. Παρόλα αυτά, μόνο το 7% των διευθυντών είναι μαύροι. Ο Μπάστιαν τόνισε ότι η εξάλειψη αυτής της ανισότητας είναι ένας από τους βασικούς του στόχους.

CEO της Booking: τα «εναλλακτικά καταλύματα» είναι το μέλλον

Η πανδημία έχει αυξήσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών στα εναλλακτικά καταλύματα, σύμφωνα με τον διευθύνων σύμβουλο της Booking Holdings Γκλεν Φόγκελ. Η νέα αυτή τάση έχει ενίσχυσε το προβάδισμα των online travel agencies (OTAs), τα οποία προσφέρουν μία ευρεία γκάμα ξενοδοχείων, καταλυμάτων και εξοχικών προς ενοικίαση.

Ο Φόγκελ τόνισε μιλώντας στο Skift Global Forum, ότι στην αρχή της πανδημίας δεν ήταν σίγουρος για το αν η πανδημία θα οδηγούσε σε αύξηση του καταναλωτικού ενδιαφέροντος προς τα ξενοδοχεία ή τα εναλλακτικά καταλύματα. Η αύξηση των διανυκτερεύσεων στα εναλλακτικά καταλύματα, όμως, σηματοδότει ότι το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι πιθανό να συνεχίσει να αυξάνεται και στην μετά-Covid εποχή.

Γκλέν Φόγκελ
Ο CEO της Booking Holdings, Γκλεν Φόγκελ.

Η Booking έχει 6,7 εκατομμύρια «εναλλακτικά καταλύματα». Η ενσωμάτωση αυτών των καταλυμάτων ήταν πιο ακριβή από τα ξενοδοχεία, σύμφωνα με τον Φόγκελ, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες δεν είχαν εμπειρία στη διαδικτυακή διανομή και χρειάζονταν βοήθεια.

Απαντώντας σε ερώτηση για τη δυνητική είσοδο της Airbnb στο χρηματιστήριο δήλωσε: «Λέω συγχαρητήρια στον Μπράιν (σ.σ.: Τσέσκι) και ελπίζω να απολαύσει το να είναι διευθύνων σύμβουλος μίας εισηγμένης εταιρείας. Εμείς σίγουρα θα απολαύσουμε να δούμε τα νούμερα αντί να ακούμε αυτά που επιλέγουν να κυκλοφορούν. Αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι».

Ο Φόγκελ αναγνώρισε ότι η κρίση ήταν σκληρή για την εταιρεία, η οποία αναγκάστηκε να προχωρήσει σε χιλιάδες απολύσεις, σημειώνοντας μάλιστα ότι είναι η δυσκολότερη πρόσκληση όσο καιρό βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας.

Τόνισε ότι αυτό που μπορεί να κάνει η εταιρεία είναι να είναι έτοιμη να καλύψει τη ζήτηση όταν επιστρέψει και να επωφεληθεί με τον καλύτερο τρόπο.

«Η εξυπηρέτηση της ζήτησης είναι το μόνο πράγμα που θα σώσει τον κλάδο», επισήμανε ο Φόγκελ.

CEO της Marriott: το «υγειονομικό θέατρο» δουλεύει

Οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεχίζουν να έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό κρουσμάτων σε όλον τον κόσμο, αλλά οι αριθμοί έχουν πέσει σε σχέση με τον Ιούλιο.

Ακόμα όμως και αν οι ΗΠΑ βιώσουν ένα μεγάλο δεύτερο κύμα τους χειμερινούς μήνες, όταν τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης δεν θα είναι εύκολο να εφαρμοστούν, ο διευθύνων σύμβουλος της Marriott Αρνε Σόρνεσον, θεωρεί ότι θα ήταν δύσκολο να επιβληθεί δεύτερο lockdown.

«Μιλώντας για την Αμερική, δεν νομίζω ότι θα πάμε σε ένα δεύτερο σκληρό lockdown», τόνισε ο Σόρενσον μιλώντας στο Skift Global Forum. «Δεν είναι βιώσιμο και η αμερικανική κοινωνία δεν θα το δεχόταν».

Πολλοί αναλυτές συμφωνούν με τον Σόρενσον: το lockdown κοστίζει ακριβά. Αν και οι ΗΠΑ δεν βρέθηκαν σε ολικό lockdown, μεγάλα οικονομικά κέντρα, όπως η Νέα Υόρκη και το Λος Αντζελες, «έκλεισαν» τους πρώτους μήνες της πανδημίας.

Ενα είναι το σίγουρο: η Κίνα συνεχίζει να είναι σηματοδοτεί την ανάκαμψη για την Marriott. Όταν ξέσπασε η πανδημία στην Γουχάν και στη συνέχεια εξαπλώθηκε σε ολόκληρη την χώρα, τα έσοδα της Marriott έπεσαν κατά 95%.

Αρνε Σόρενσον
Ο CEO της Marriott, Αρνε Σόρενσον.

Ο ιός μεταδόθηκε σε όλο τον κόσμο και η μείωση των εσόδων αποδείχθηκε «μεγάλο βαρίδιο» στο χαρτοφυλάκιο της μεγαλύτερης ξενοδοχειακής αλυσίδας. Τα αυστηρά μέτρα που έλαβε η κινεζική κυβέρνηση οδήγησαν γρήγορα στην ανάκαμψη.

Αν και σε παγκόσμιο επίπεδο τα έσοδα της εταιρείας έχουν σημειώσει 65% μείωση σε σχέση με το 2019, μόνο το 20% της μείωσης εντοπίζεται στην Κίνα. Τα έσοδα των ξενοδοχείων της Marriott στην Κίνα θα μπορούσαν να φτάσουν στα προ-Covid επίπεδά τους ακόμα και στις αρχές του 2021.

Η επιτυχία της Κίνας είναι δύσκολο να επιτευχθεί αλλού, καθώς οι προτιμήσεις των Κινέζων και των Ευρωπαίων είναι εντελώς διαφορετικές.

Ο Σόρενσον δεν θεωρεί ότι οι ΗΠΑ, οι οποίες έχουν εξίσου μεγάλη καταναλωτική βάση, θα μπορούσαν να ανακάμψουν το ίδιο γρήγορα με την Κίνα, καθώς τα μέτρα που ελήφθησαν από την κινεζική κυβέρνηση ήταν ιδιαίτερα σκληρά για τα δυτικά στάνταρ.

«Η Κίνα αντέδρασε με εξαιρετική ισχύ όταν ο ιός πρωτοεμφανίστηκε. Έκλεισαν τη χώρα και κάνοντας το, εξομάλυναν την καμπύλη με έναν τρόπο που δεν έχει γίνει σε άλλες αγορές του κόσμου», τόνισε ο Σόρενσον. «Μπορούμε να συζητήσουμε για τον αν αυτό είναι σωστό ή λάθος, αλλά είναι αυτό που είναι».

«Υγειονομικό θέατρο»;

Η Marriott, όπως και οι περισσότερες ξενοδοχειακές εταιρείες, υιοθέτησε πολύ αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα, με σκοπό να επαναφέρει την εμπιστοσύνη στους πελάτες της.

Το προσωπικό της Marriott απολυμαίνει τους κοινόχρηστους με καθαριστικά προϊόντα νοσοκομειακού επιπέδου και χρησιμοποιεί ηλεκτρομαγνητικά σπρέι για να καθαρίσει τις επιφάνειες. Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης, οι θερμομετρήσεις και τα ανέπαφα check-in και check-out μέσω της εφαρμογής της Marriott είναι μέρος του πλάνου της εταιρείας για να καταπολεμήσει τον ιό.

Έντονη κριτική ασκείται τον τελευταίο καιρό στις πρωτοβουλίες που έλαβε ο ξενοδοχειακός κλάδος στο σύνολό του, με αρκετούς να κάνουν λόγο για ένα «υγειονομικό θέατρο», το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό. Ο Σόρενσον, ωστόσο, έχει διαφορετική άποψη.

«Οι θερμομετρήσεις είναι ένα εργαλείο αμφιβόλων αποτελεσμάτων για να ταυτοποιηθούν τα κρούσματα, ακόμα και ένα “υγειονομικό θέατρο” αν θέλετε», είπε ο Σόρενσον. «Η ουσία είναι να η επικοινωνία προς τους επισκέπτες ότι μας ενδιαφέρει το πώς αισθάνονται και ότι θέλουμε να σκεφτούν αν έχουν κάποιο σύμπτωμα, αλλά επίσης θέλουμε να μεταφέρουμε το μήνυμα ότι εισέρχονται σε ένα χώρο όπου τηρούνται τα κατάλληλα πρωτόκολλα για την προστασία των ίδιων και των υπόλοιπων επισκεπτών».

Επιπλέον, θεωρεί ότι τα μέτρα πρέπει να εξετάζονται για την αποτελεσματικότητά τους συνολικά και όχι μεμονωμένα. Οι επιχειρήσεις δεν θα ανακάμψουν μέχρι να επανέλθει η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, ακόμα και αν χρειαστεί λίγο «υγειονομικό θέατρο», υπογραμμίζει.

«Είναι σαν το ελβετικό τυρί: αν έχεις μόνο ένα κομμάτι, τότε μπορούν να περάσουν πράγματα μέσα από τις τρύπες», λέει χαρακτηριστικά ο Σόρενσον. «Αν έχεις τέσσερα ή πέντε κομμάτια το ένα πάνω στο άλλο υπάρχει σημαντική διαφορά στην ασφάλεια, μειώνεται αποδεδειγμένα η διασπορά του ιού και προωθείται η συμμετοχή ένα “θέατρο” που μας θυμίζει ότι χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί»

Marriott: η τηλεργασία εμποδίζει την ανάκαμψη του ξενοδοχειακού κλάδου
Η Marriott, όπως και οι περισσότερες ξενοδοχειακές εταιρείες, υιοθέτησε πολύ αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα, με σκοπό να επαναφέρει την εμπιστοσύνη στους πελάτες της. © Shutterstock

Η Marriott μετά την πανδημία

Ο Σόρενσον μίλησε και για το μέλλον της εταιρείας, η οποία αναγκάστηκε να απολύσει το 17% των εργαζομένων της από τα κεντρικά της στο Μεριλαντ.

Ο Σόρενσον τόνισε ότι θα χρειαστούν χρόνια για να επιστρέψουν τα επίπεδα απασχόλησης στην προ-Covid εποχή, ωστόσο υπογράμμισε ότι παραμένει αισιόδοξος.

«Πιστεύω ότι θα δούμε (σ.σ.: την ανάκαμψη) όπως την είδαμε μετά τη Μεγάλη Υφεση, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, μετά τον Πόλεμο του Κόλπου, θα τη δούμε – όχι αύριο – αλλά μέσα σε μερικά χρόνια θα δούμε την αξία που λάβαμε με το να είμαστε μαζί σε ένα συνέδριο και να ταξιδεύουμε», πρόσθεσε. «Υπάρχει μία πραγματική αξία που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κάτι ψηφιακό».

Λόρι Γκάρετ: το φαινόμενο της πανδημίας κρατά 36 μήνες

Πίσω στην μακρινή (σε όρους πανδημίας) άνοιξη αρκετοί προέβλεπαν ότι η επιστροφή στην κανονικότητα θα έχει έρθει μέχρι το τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς. Καθώς ξεκινά το φθινόπωρο, πολλοί «ειδικοί» προβλέπουν ότι το καλοκαίρι του 2021 θα έχουμε επανέλθει στην κανονικότητα.

Η βραβευμένη με Πούλιτζερ συγγραφέας επιστημονικών θεμάτων Λόρι Γκάρετ, δυστυχώς έχει κακά νέα για τον τουριστικό κλάδο. Η πανδημία είναι ένα φαινόμενο που κρατά 36 μήνες.

Αυτό είναι το καλύτερο σενάριο, σύμφωνα με την Γκάρετ. «Αυτό προϋποθέτει ότι θα έχει βρεθεί ένα εμβόλιο το οποίο θα είναι αποτελεσματικό και ασφαλές σε επίπεδα άνω του 90%, ότι θα χρειάζεται μία δόση και ότι θα μπορούν να το προμηθευτούν επτά δισεκατομμύρια άνθρωποι με σχετική ευκολία. Δεν το έχουμε αυτό», επισήμανε η Γκάρετ στον CEO του Skift, Ραφάτ Αλί. «Κανένα από τα εργαστήρια που προσπαθούν δεν υπόσχονται αποτελεσματικότητα πάνω από 50%».

Λόρι Γκάρετ.
Η Λόρι Γκάρετ.

Η Γκάρετ, η οποία παλαιότερα ήταν σύμβουλος σε ζητήματα παγκόσμιας υγείας στο Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων του αμερικανικού Κογκρέσου, δήλωσε προς όσους ευαγγελίζονται σκληρά μέρα και παρεμβάσεις, ότι ούτε αυτά είναι τόσο αποτελεσματικά. Οι θερμομετρήσεις, για παράδειγμα, δεν έχουν την αποτελεσματικότητα που είχαν επί SARS επειδή όσοι έχουν τον ιό είναι περισσότερο μεταδοτικοί προτού εμφανίσουν τα πρώτα συμπτώματα – εάν τα εμφανίσουν.

Την ίδια στιγμή, ένα άτομο, το οποίο επιβιβάζεται σε ένα αεροπλάνο ή ένα κρουαζιερόπλοιο, ή εισέρχεται σε ένα συνέδριο δεν μπορεί να ξέρει αν κόλλησε τον ιό, πριν από λίγες ώρες στο αεροδρόμιο, το ξενοδοχείο ή ακόμη και μία ή δύο ημέρες πριν την πτήση.

«Δεν έχουμε επαρκές νουκλεϊκό οξύ από τον ιό, δεν παράγουμε αρκετά αντισώματα και το σώμα μας δεν παράγει αρκετές πρωτεΐνες ακόμα», υπογράμμισε η Γκάρετ, αναφερόμενη στα διαφορετικά είδη τεστ. «Επομένως παρέχουν μία λανθασμένη αίσθηση ασφάλειας, αλλά στην πραγματικότητα δεν μετρούν τίποτα».

Σε τι πιστεύει λοιπόν ο Γκάρετ ότι πρέπει να επικεντρωθεί ο τουριστικός κλάδος; Πρώτον, στις μάσκες. «Ερευνες έχουν δείξει ότι αν φορεθούν σωστά, είναι προστατευτικές κατά 70 με 80%. Ενώ ένα εμβόλιο είναι μόνο 50%. Αυτό σημαίνει ότι η μάσκα είναι καλύτερη λύση. Αυτή τη στιγμή είναι ότι πιο κοντά στο εμβόλιο έχουμε».

Ένα μέλος του κοινού ρώτησε την Γκάρετ αν θα εμβολιαζόταν σε περίπτωση που το εμβόλιο ήταν έτοιμο μέσα στο 2020. Απάντησε ότι ανεξαρτήτως όσων λέει ο Λευκός Οίκος, όλα τα σημάδια δείχνουν ότι το εμβόλιο δεν θα είναι έτοιμο μέχρι το 2021.

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More