Τι σημαίνει η «απαγόρευση» TikTok και WeChat για τον τουρισμό
Photo Credits: Shutterstock

Τι σημαίνει η «απαγόρευση» TikTok και WeChat για τον τουρισμό

[rt_reading_time postfix="minutes" postfix_singular="minute"] read
Share it:

Οι τουριστικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούσαν για καιρό την κινεζική πλατφόρμα WeChat για να προσεγγίσουν Κινέζους τουρίστες, ενώ τον τελευταίο καιρό το TikTok είχε προστεθεί στη διαφημιστική «φαρέτρα» πολλών εξ’ αυτών.

Η απόφαση Τραμπ να κλιμακώσει τη διαμάχη του με την Κίνα απαγορεύοντας τις νέες λήψεις των δύο κινεζικών εφαρμογών από τα αμερικανικά app stores έχει αλλάξει εντελώς την κατάσταση.

Πολλές αμερικανικές εταιρείες του τουριστικού κλάδου χρησιμοποιούν το WeChat για να προσελκύουν Κινέζους τουρίστες από το 2017. Αρκετές από αυτές θα πρέπει να αναθεωρήσουν τα πλάνα τους.

«Το WeChat είναι παραπάνω από μία εφαρμογή μηνυμάτων», αναφέρει στο Skift ο Αμιτ Ανάντ, συνιδρυτής και συνεργάτης Jungle Ventures. «Είναι σωσίβιο για δισεκατομμύρια Κινέζους πολίτες και ταξιδιώτες».

Οι Κινέζοι πολίτες χρησιμοποιούν το WeChat για τις ανέπαφες αγορές τους, ενώ σε μεγάλο βαθμό έχει αντικαταστήσει το email.

Οι αμερικανικές αρχές έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι η κινεζική κυβέρνηση ίσως χρησιμοποιεί τις δύο εφαρμογές για να κατασκοπεύει τους Αμερικανούς πολίτες. Ορισμένοι αναλυτές θεωρούν ότι η κίνηση του Τραμπ ίσως έρχεται ως αντίποινα στην μακροχρόνια απαγόρευση των WhatsApp, Facebook, Twitter και Google στην Κίνα.

Η απόφαση του Αμερικανού προέδρου αναπόφευκτα θα επηρεάσει και τον τουριστικό κλάδο.

«Η απαγόρευση του βασικού τρόπου επικοινωνίας θα είναι καταστροφική για τις ΗΠΑ και θα υποχρεώσει τους Κινέζους τουρίστες να ταξιδέψουν σε άλλες χώρες», αναφέρει ο Αναντ.

Τα πράγματα δεν είναι ξεκάθαρα για τα αμερικανικά ξενοδοχεία στην Κίνα. Βασικό ερώτημα είναι αν θα μπορούν οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες να δέχονται πληρωμές μέσω του WeChat Pay; Αν όχι, τότε τα αμερικανικά brand θα είναι σε μειονεκτική θέση απέναντι στα κινεζικά.

«Είναι μία χαμένη ευκαιρία για τον τουριστικό κλάδο έξω από την Κίνα στον οποίο η Tencent επενδύει τα τελευταία χρόνια, τόσο στο επίπεδο της συνεργασίας με άλλες εταιρείες, όσο και στην ανάπτυξη των δικών της επιχειρηματικών εργαλείων», αναφέρει ο Κολμαν Χο, επιχειρηματίας από το Χόνγκ-Κόνγκ. «Τη στιγμή που πολλά αμερικανικά brands χρησιμοποιούσαν το WeChat ως ένα εργαλείο προώθησης, ήταν έτοιμοι να εκμεταλλευθούν τις δυνατότητες του WeChat για τους ταξιδιώτες από την ενδοχώρα της Κίνας. Πλέον δεν ισχύει» 

Κινέζα πολίτης χρησιμοποιεί το WeChat για να πληρώσει.
Οι Κινέζοι πολίτες χρησιμοποιούν το WeChat για τις ανέπαφες αγορές τους, ενώ σε μεγάλο βαθμό έχει αντικαταστήσει το email. © Shutterstock

Πλήγμα για ξενοδοχεία, μουσεία και προορισμούς

Η απαγόρευση του WeChat έρχεται σε μία δύσκολη στιγμή για τον τουρισμό μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Περίπου 2,9 εκατομμύρια Κινέζοι ταξιδιώτες επισκέφθηκαν τις ΗΠΑ το 2018 πριν ξεκινήσει ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ των δύο χωρών. Οι Κινέζοι τουρίστες ξόδεψαν 6.700 δολάρια κατά μέσο όρο, σχεδόν τα διπλάσια σε σχέση με τους τουρίστες από άλλες χώρες.

Η Marriott International είναι μία από τις πολλές εταιρείες που έχει χρησιμοποιήσει το WeChat για να διαφημιστεί σε Κινέζους που σκέφτονταν να ταξιδέψουν στην Αμερική. Ο ξενοδοχειακός κολοσσός χρησιμοποιούσε επίσης το WeChat σαν τρόπο προσέγγισης νέων εργαζομένων, αλλά και επικοινωνίας με τους επισκέπτες.

Πολλοί αμερικανικοί προορισμοί, όπως η Ουάσιγκτον και το Λος Αντζελες χρησιμοποιούν το WeChat τα τελευταία χρόνια για να αναδείξουν τα αξιοθέατα τους στους Κινέζους τουρίστες. Πλέον θα πρέπει να αναθεωρήσουν.

Αρκετά ήταν και τα μουσεία όπως το MoMA και το The Art Institute of Chicago που εκμεταλλεύθηκαν – ειδικά μέσα στην πανδημία – το WeChat για να προσελκύσουν Κινέζους επισκέπτες.

Η απαγόρευση του WeChat είναι κομμάτι του ευρύτερου παζλ της κακής περιόδου που διανύουν οι σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας. Το παράδειγμα της συμβουλευτικής εταιρείας στον χώρο των αερομεταφορών Boyd Group ίσως είναι ιδανικό για να καταδείξει την αλλαγή σε όλη τη βιομηχανία.

Η κινεζική θυγατρική της Boyd, NiHao, επικεντρώθηκε μεταξύ 2016 και 2019 στην πώληση του WeChat σε μεγάλα αμερικανικά αεροδρόμια, όπως αυτό του Λας Βέγκας.

«Δεν σκεφτήκαμε την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων», ανέφερε ο πρόεδρος της εταιρείας Μάικ Μπόιντ. «Είδαμε το WeChat ως ένα εργαλείο για την προσέλκυση των Κινέζων επισκεπτών και ως έναν τρόπο να αισθανθούν πιο άνετα στα αμερικανικά αεροδρόμια. Προσπαθήσαμε να καθιερώσουμε τις εφαρμογές του WeChat σαν μέρος μίας προσπάθειας τα αμερικανικά αεροδρόμια να γίνουν πιο φιλόξενα στους Κινέζους επισκέπτες».

«Τα πράγματα έχουν κάνει στροφή 180 μοιρών πλέον», αναφέρει ο Μπόιντ.

«Δεν τολμώ να χρησιμοποιήσω το WeChat για καμία επαφή μου με κάποιον στην Κίνα», τονίζει. «Δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε την κινεζική κυβέρνηση με τη δυνητική πρόσβαση στα δεδομένα».

Ο Μπόιντ επισημαίνει ότι η κυβέρνηση Τζινιπίνγκ υποβαθμίζει ενεργά και επιθετικά τις ΗΠΑ τον τελευταίο χρόνο, κάνοντας τον τουρισμό μεταξύ των δύο χωρών λιγότερο ευχάριστό, όπως λέει χαρακτηριστικά ο Μπόιντ.

Η υποβάθμιση βέβαια δεν είναι μονόπλευρη, καθώς πολλές φορές ο πρόεδρος Τραμπ έχει αναφερθεί στον Covid-19 ως τον «κινεζικό ιό».

To Marriott Hotel City Center στη Σανγκάι.
To Marriott Hotel City Center στη Σανγκάι. © Shutterstock

Η δυναμική του TikTok

Αν και το WeChat φαίνεται ότι έχει πιο νευραλγικό ρόλο για πολλές επιχειρήσεις του κλάδου και το TikTok είχε αρχίσει να κερδίζει έδαφος ως διαφημιστικό εργαλείο.

Πάνω από το 40% των χρηστών του TikTok είναι μεταξύ 16 και 24 ετών, προσφέροντας τις κατάλληλες συνθήκες σε ταξιδιωτικά πρακτορεία και εταιρείες για διαφήμιση στις νεότερες γενιές.

Οι αναρτήσεις στο TikTok έχουν διάρκεια 15 δευτερόλεπτων, οπότε είναι μία καλή ευκαιρία για πολλούς προορισμούς να προβληθούν με σύντομο και περιεκτικό τρόπο σε πολλούς νέους ανθρώπους που ίσως δεν τους γνωρίζουν.

Πολλές μεγάλες εταιρείες έχουν αρχίσει να το χρησιμοποιήσουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Booking.com, η οποία έχει εκατοντάδες βίντεο στην πλατφόρμα, στοχεύοντας στους «ονειροπόλους» χρήστες που ψάχνουν τον «επόμενο επίγειο παράδεισο».

Φόβος για πιθανά αντίποινα

Ορισμένοι «παίκτες» του κλάδου έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι η Κίνα ίσως προχωρήσει σε αντίποινα απέναντι σε μεγάλες αμερικανικές εταιρείες.

«Η κυβέρνηση του Μακάο έχει ανακοινώσει ότι θα υπάρξουν μελέτες για να εκτιμηθούν οι διεθνείς προσφορές σχετικά τις άδειες των καζίνο», αναφέρει ο Πέδρο Κορτές, δικηγόρος στην εταιρεία Rato, Ling, Lei and Cortes. «Στην περίπτωση που υπάρξει πρόσκληση ενδιαφέροντος, τα αμερικανικά συμφέροντα θα βρίσκονται σε κίνδυνο, το οποίο είναι άδικο για τους Αμερικανούς παίκτες που έχουν κάνει ήδη τεράστιες επενδύσεις στο Μακάο».

O διευθύνων σύμβουλος της Booking Holdings Γκλεν Φόγκελ έχει τονίσει ότι το ενδεχόμενο οι τριβές ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα να δημιουργήσουν μία «διάσπαση» του Ιντερνετ.

«Φοβάμαι ότι το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα από την απαγόρευση αυτών των εφαρμογών είναι ότι κάθε περιοχή θα ξεκινήσει να αναπτύσσει τις δικές της εφαρμογές και οι διεθνείς πάροχοι θα πρέπει να αντιμετωπίζουν δεκάδες περισσότερα κανάλια», αναφέρει ο Κει Σιμπάτα, διεθύνων σύμβουλος της ιαπωνικής εταιρείας σύγκρισης ταξιδιωτικών πακέτων Line Travel.

«Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η Ασία είναι μία ανερχόμενη αγορά, η οποία είναι αναγκαία για την επανεκκίνηση του τουρισμού, τόσο σαν προορισμός όσο και σαν πηγή ταξιδιωτών»,  αναφέρει ο Ερικ Ντέσιν, γενικός γραμματές του The European Travel Agents’ and Tour Operators’ Associations. «Η διαμάχη μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων είναι ένα κακό σημάδι για τον τουρισμό διεθνώς, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα».

Renova Deco
Smart Booking Title
Smart Booking

Explore More